REFIBO-nieuws

REFIBO en VYF: samen in zee

Als fiscaal, advies en boekhoudkantoor is REFIBO van alle markten thuis. Wij leven mee met ondernemingen en sporen nieuwe initiatieven aan. Niet alleen op puur zakelijk vlak maar ook in hun vrije tijd willen we mensen stimuleren om te ondernemen en hen steunen eens ze gebeten zijn om te ondernemen.
Een praktijkvoorbeeld is ons verbond met de Vlaamse Yachting Federatie. Een overkoepelende organisatie die clubs begeleidt en hun mentor is. REFIBO is niet alleen sponsor maar verleent ook proactief advies via de REFIBO-nieuwspagina en de nieuwsjes in de VYF nieuwsbrief. Wij ondersteunen VYF-leden graag met handige fiscale weetjes voor de starters tot de doorspekte ondernemers. Daarnaast wil REFIBO haar adviesverlening voor VYF en haar partners aanmoedigen via onze kantoren. Een afspraak is slechts een telefoontje ver: +32 9 223 31 54.

 

Al gehoord van de tax shelter?

Al gehoord van de tax shelter?

Kent u de tax shelter al? Haalt u er al uw voordeel uit als ondernemer en/of investeerder? Wie instapt in het kapitaal van een startende onderneming kan van een belastingvermindering genieten. Een win-win situatie voor ondernemer en investeerder.

Klik hier voor meer informatie »

De nieuwe MacBook is uit! Fiscaal inbrengen en that’s it?

De nieuwe MacBook is uit! Fiscaal inbrengen en that’s it?

Het is eindelijk zover. Uw favoriete smartphone, PC of design stoel is beschikbaar. Vliegensvlug aankopen en inbrengen in uw onderneming dan maar! Is dit echter zo? Is de aankoopprijs wel in één keer fiscaal aftrekbaar of dient het bedrag in diverse stadia te worden afgeschreven? Geldt eenzelfde regeling op vlak van de btw of dient er een onderscheid te worden gemaakt?

Klik hier voor meer informatie »

Uw auto optimaal leasen?

Uw auto optimaal leasen?

Maakt u gebruik van een geleasede auto? Wenst u de auto uiteindelijk te kopen? Zijn er nog verschillen waarmee u rekening moet houden om een optimale leasingovereenkomst uit de wacht te slepen?

Lees meer »

Zet uw bedrijfswagen in de spotlight, 100 % btw-aftrek!

Zet uw bedrijfswagen in de spotlight, 100 % btw-aftrek!

Rijdt u rond met reclame van uw zaak op uw wagen? Zijn de auto's van uw onderneming bestickert? Dankzij een recente beslissing is autoreclame uitermate fiscaal interessant geworden. Voorheen was uw btw-kost slechts voor maximaal 50 % aftrekbaar. Vanaf nu heeft u recht op een volledige btw-aftrek!

Klik hier voor meer informatie »

Fit aan de start als ondernemer op elke leeftijd!

Fit aan de start als ondernemer op elke leeftijd!

Denkt u aan starten als zelfstandige of wilt u even "back to basics" gaan binnen uw onderneming? Ontdek de mogelijkheden van ondernemerschap, bekijk of het iets voor jou is en bestel deze handige starterstool met tips uit de praktijk vandaag nog! Bestel nu het 8ste REFIBO-boek "Fit aan de start op elke leeftijd" via www.refibo.be/boeken!

Eindelijk verduidelijking & deadline: btw-plicht voor bestuurdersvennootschappen start definitief op 1 juni 2016

Eindelijk verduidelijking & deadline: btw-plicht voor bestuurdersvennootschappen start definitief op 1 juni 2016

Rechtspersonen die optreden als bezoldigd bestuurder, zaakvoerder of vereffenaar van een vennootschap worden onderworpen aan de btw-plicht vanaf 1 juni 2016. De administratieve tolerantie die toelaat dat voor deze handelingen geen btw-identificatie vereist is, wordt afgeschaft. Wat zijn de gevolgen? Hoe kan u zich voorbereiden?

Lees meer »

De vernieuwde kmo-portefeuille: krijg tot € 15 000 gesubsidieerd!

De vernieuwde kmo-portefeuille: krijg tot € 15 000 gesubsidieerd!

 

Het Agentschap Innoveren & Ondernemen heeft de kmo-portefeuille zowel voor de dienstverlener als de begunstigde geoptimaliseerd. Vanaf 1 april 2016 vereenvoudigt het bekomen van een subsidie en verviervoudigt het bedrag.

 

Lees meer »

Reputatieschade als grootste bedreiging voor ondernemingen anno 2016

Reputatieschade als grootste bedreiging voor ondernemingen  anno 2016

De grootste bedreiging voor bedrijven anno 2016 is misschien de meest onderschatte. Bedrijven realiseren onvoldoende het risico van reputatie- en merkschade. Door de digitalisering van vele sectoren en de opkomst van het virtueel zakendoen, vindt het vormen, het ontwikkelen en het beschermen van de reputatie van uw onderneming hoofdzakelijk plaats op het internet.

Klik hier en lees het volledige artikel »

Belastingverlaging biedt soelaas voor werkgever en werknemer

Belastingverlaging biedt soelaas voor werkgever en werknemer

De koopkracht van uw medewerkers stijgt zonder dat u, als werkgever, bijkomende financiële inspanningen levert.
Sinds 2016 is de te betalen bedrijfsvoorheffing gedaald waardoor er netto meer wordt verdiend. Hoeveel bedraagt het voordeel? Geniet elke werknemer hetzelfde bedrag?

Klik hier en lees het volledige artikel »

Mag u werknemers ontslaan wegens ziekte?

Mag u werknemers ontslaan wegens ziekte?

Wat kan u doen wanneer een personeelslid herhaaldelijk en/of langdurig afwezig is van het werk? Mag u deze werknemer ontslaan? Bent u dan niet (kennelijk) onredelijk?

Klik hier en lees het volledige artikel »

Kennis delen als fitte investering

Kennis delen als fitte investering

‘Kennis delen als fitte investering' is de zevende editie van de boekreeks ‘Meer dan cijfers en letters'. Het is een bundeling van economische, boekhoudkundige en sociale thema's die in mensentaal worden uiteengezet. Zowel de startende als gevestigde zelfstandige voorzien we van praktische adviezen en nuttige tips naast de theoretische omkadering.

Klik hier voor meer informatie en om de boeken te bestellen »

Btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen van € 15 000 naar € 25 000 vanaf 2016!

Btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen van € 15 000 naar € 25 000 vanaf 2016!

Het wetsontwerp van 4 september 2015 verhoogt de omzetdrempel van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen van € 15 000 naar € 25 000. Let wel, om vanaf 1 januari 2016 reeds van de vrijstelling te kunnen genieten, dient u die uiterlijk 15 december 2015 aan te vragen!

Klik hier en lees het volledige artikel »

Meer tevreden cliënten dankzij tevreden werknemers?

Meer tevreden cliënten dankzij tevreden werknemers?

Een werknemer fungeert als ambassadeur van haar onderneming en genereert een positief gevoel bij de eindcliënten en -consumenten. Zeg nu zelf, in een restaurant bediend worden door een zuurpruim geeft niet de gewenste ervaring. Maar hoe kunnen werkgevers hun werknemers motiveren en zo houden tot het einde van een steeds langer wordende carrière? Hoe leidt een aangepast personeelsbeleid naar meer tevreden cliënten?

Klik hier voor meer informatie »

Klein verlet vs. familiaal verlof

Klein verlet vs. familiaal verlof

Er dient een goed evenwicht te bestaan tussen enerzijds de behoefte van de werknemer om van het werk afwezig te kunnen zijn wanneer bijvoorbeeld zijn dochter ziek is, of zijn partner wordt opgenomen in een hospitaal en anderzijds de goede werking van de onderneming. Teneinde dit evenwicht te verzekeren, zijn enkele modaliteiten uitgewerkt.

Klik hier en lees het volledige artikel »

Btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen van € 15 000 naar € 25 000!

Btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen van € 15 000 naar € 25 000!

Bent u ook geïnteresseerd in een bijkomende btw-vrijstelling? Dan heeft REFIBO goed nieuws voor u! Het wetsontwerp van 4 september 2015 verhoogt de omzetdrempel van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen van € 15 000 naar € 25 000.

Klik hier voor meer informatie »

Btw-plicht vanaf 1 januari 2016 voor de bestuurdersvennootschappen

Btw-plicht vanaf 1 januari 2016 voor de bestuurdersvennootschappen

Bestuurders, zaakvoerders en vereffenaars van een vennootschap die optreden via een rechtspersoon zijn verplicht om vanaf 1 januari 2016 btw aan te rekenen op hun mandaatvergoedingen. De administratieve tolerantie die toelaat dat voor die handelingen geen btw-identificatie is vereist, wordt afgeschaft.

Lees hier wat de gevolgen zijn en wat u al in 2015 kan doorvoeren »

Te hanteren spelregels bij een fiscale controle!

Te hanteren spelregels bij een fiscale controle!

Tijdens een fiscale controle is het belangrijk om te weten wat uw rechten en plichten zijn. Belangrijker nog, wat zijn de rechten en plichten van de fiscus?

  • Wanneer zal uw boekhouding gecontroleerd worden?
  • Wie mag toestemming geven binnen uw onderneming om kopieën te nemen bij een controle?
  • Welke bankrekeningen mag de controleur controleren?
  • Wat als de gevraagde informatie een te omvangrijk werk met zich meebrengt?

Klik hier voor een antwoord op bovenstaande vragen »

Verkopen op afstand

Verkopen op afstand

Verkoop op afstand heeft het niet onder de markt: met nieuwe consumentenrechten wil Europa de verkoop op afstand nauwgezetter regelen. Een goede zaak, want wantoestanden in onze sector kan iedereen missen als kiespijn. Maar... dit betekent ook een extra lijst van voorschriften die u en uw medewerkers voortaan bij consumentencontacten aan de telefoon kwijt moeten. En vooral, die u achteraf moet bewijzen! Want de bewijslast ligt bij de opdrachtgever, namelijk bij de firma die een beroep doet op uw diensten.

Klik hier om te weten wat mag en wat moet? »

Lichte vracht: veel rekenwerk voor minder recht op aftrek!

Lichte vracht: veel rekenwerk voor minder recht op aftrek!

De fiscale behandeling van uw fiscale lichte vrachtwagen brengt dikwijls discussies teweeg op fiscale controles.

Hieronder zet Refibo de fiscale spelregels voor u op een rij. »

De zesde staatshervorming: Wat heeft Michel I na Di Rupo voor ons in petto?

De zesde staatshervorming: Wat heeft Michel I na Di Rupo voor ons in petto?

Di Rupo gaf ons onder meer, tot nu toe, de laatste kans tot fiscale regularisatie, verhoging van de roerende voorheffing, hervorming van de notionele intrestaftrek en afschaffing van de interne pensioenvoorzieningen. Besparingsmaatregelen die een impact hebben op zowel grote als kleine ondernemingen alsook op de modale burger die zich wenst te voorzien van zijn appeltje voor de dorst. Wat heeft de regering Michel I voor ons in petto?

Refibo licht hier een tipje van de sluier en doen een aantal maatregelen voor u uit de doeken. »

Stappenplan faillissement BVBA

Stappenplan faillissement BVBA

Dikwijls vraagt men zich af wat nu juist de te ondernemen stappen zijn bij een vrijwillig faillissement van een BVBA.

Refibo zet hier voor u de belangrijkste punten op een rijtje. »

Te hanteren spelregels bij een fiscale controle

Te hanteren spelregels bij een fiscale controle

Tijdens een fiscale controle is het belangrijk om te weten wat uw rechten en plichten zijn. Belangrijker nog, wat zijn de rechten en plichten van de fiscus? Wanneer zal uw boekhouding gecontroleerd worden?

Klik hier voor het antwoord op deze vragen »

Nieuwe grens cashbetalingen

Nieuwe grens cashbetalingen

Sinds 1 januari 2014 zijn er opnieuw strengere regels voor cashbetalingen. De grens van € 5 000 wordt verlaagd naar € 3 000. Hierdoor mag u nog maximaal € 3 000 cash ontvangen van uw klant. Het is dus opletten geblazen indien uw klant zijn factuurbedrag cash wenst te betalen, dit om sancties te vermijden!

Lees hier het volledig artikel »

Het belang van een juiste inschrijving in de KBO

Het belang van een juiste inschrijving in de KBO

Bij de oprichting van uw onderneming heeft u zich ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Indien er ondertussen gegevens gewijzigd zijn, dan is het belangrijk dat u deze aanpassingen doorgeeft aan uw ondernemingsloket. Aangezien een onvolledige en/of incorrecte inschrijving in de KBO belangrijke gevolgen kan hebben.

Klik hier voor meer informatie »

Terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever

Terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever

Kosten eigen aan de werkgever zijn uitgaven die normaal ten uwe laste zijn maar door uw werknemer om een bepaalde reden zijn voorgeschoten en die door u worden terugbetaald. Zo kan u uw werknemer vergoeden voor de bureaukosten van het thuiswerk, die vervolgens voor u een aftrekbare beroepskost is. U dient echter in het oog te houden dat u voldoende bewijs levert van de juistheid van de kostenraming, dit om sancties te vermijden.

Waar u allemaal rekening mee moet houden kan u in dit document vinden. »

Btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen

Btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen

Het drempelbedrag in het kader van de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen wordt vanaf 1 april 2014 verhoogd tot € 15 000. Indien u onder deze vrijstellingsregeling valt, vermindert dit uw fiscale en administratieve lasten. 

 

Klik hier om te kijken of u kan genieten van deze btw-vrijstellingsregeling? »

Nieuwe drempelbedragen voor periodieke btw-kwartaalaangiften

Nieuwe drempelbedragen voor periodieke btw-kwartaalaangiften

Vanaf 1 januari 2014 gelden er nieuwe drempels en voorwaarden voor het indienen van btw-kwartaalaangiften. Door de verhoging van deze drempelbedragen hebben nu meer btw-plichtigen de mogelijkheid om kwartaalaangiften in te dienen in plaats van maandelijkse btw-aangiften. Kan u door deze nieuwe drempelbedragen en voorwaarden genieten van de regeling van btw-kwartaalaangiften? 

 

Klik hier voor meer informatie. »